Reklamačný poriadok spoločnosti EKODREN s. r. o.

Formulár na odstúpenie od zmluvy

Tento Reklamačný poriadok spoločnosti EKODREN s. r. o., IČO: 56295898, so sídlom Nová 15, 902 03 Pezinok, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel Sro, vložka číslo: 178877/B, e-mail: info@ekodren.sk, tel.: 033/640 1515 (ďalej len „Reklamačný poriadok“) upravuje podmienky vybavovania reklamácií pri jednotlivých obchodoch uskutočnených medzi spoločnosťou EKODREN s. r. o.                                 (ďalej len „obchodník“) a objednávateľom.

 

Úvodné ustanovenia

a.      Reklamačný poriadok tvorí neoddeliteľnú súčasť Všeobecných obchodných podmienok (ďalej len ako „VOP“) obchodníka a tvorí neoddeliteľnú súčasť zmluvy uzatvorenej medzi obchodníkom a  objednávateľom.            1

b.     Tento Reklamačný poriadok upravuje podmienky a spôsob vytknutia vady objednávateľom u obchodníka vrátane údajov o tom, kde možno vytknutie vady uplatniť.

c.      Odoslaním objednávky obchodníkovi s povinnosťou úhrady objednávateľ potvrdzuje, že sa oboznámil so znením VOP

(https://www.ekodren.sk/obchodne-podmienky) a týmto Reklamačným poriadkom obchodníka (https://www.ekodren.sk/reklamacny-poriadok).

d.      Objednávateľom sa rozumie fyzická alebo 2

právnická osoba, ktorá je v zmluvnom vzťahu s obchodníkom, na základe zmluvy (objednávky). Objednávateľ, ktorý pri uzatváraní a plnení zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti, je spotrebiteľom.

e.      Spotrebiteľom je objednávateľ - fyzická osoba, ktorá neuzatvára a neplní zmluvu s obchodníkom v rámci svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania.

f.       Orgán dohľadu: Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), Inšpektorát SOI pre Bratislavský kraj, so sídlom: Bajkalská 21/A, P. O. BOX č. 5, 820 07

Bratislava, Odbor výkonu dohľadu tel. č. 02/58 27 21 72, 02/58 27 21 04 fax č. 02/58 27 21 70, Odbor ochrany spotrebiteľa: reklamácie, tel. č.: 02/58 27 21 33; alebo internetový obchod, internet, geoblocking, tel. č.: 02/58 27 21 86, www.soi.sk.

g.      Objednávateľ, ktorým môže byť právnická osoba, alebo fyzická osoba – spotrebiteľ, je povinný oboznámiť sa s týmto Reklamačným poriadkom a VOP obchodníka ešte pred uskutočnením objednávky.

h.     Tento Reklamačný poriadok v súlade s ustanovením § 4 ods. 1, ustanovením § 5 a ustanovením §15 zákona č. 108/2024Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „Zákon o ochrane spotrebiteľa“) riadne informuje a oboznamuje spotrebiteľa o podmienkach a spôsobe vytknutia vady, vrátane údajov o tom, kde môže vytknutie vady uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv.

Právny rámec

Tento Reklamačný poriadok je vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „Občiansky zákonník“), Zákonom o ochrane spotrebiteľa, -, zákonom č. 513/1991 Obchodným zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „Obchodný zákonník“), ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike.

 

Zodpovednosť za vady všeobecne

a.    Objednávateľ je povinný prezrieť tovar, resp. dielo alebo zariadiť jeho prehliadku podľa možnosti čo najskôr po prechode nebezpečenstva škody na tovare (diele), pričom sa prihliadne na povahu tovaru (diela). Objednávateľ je povinný pri prevzatí  zásielku s tovarom prezrieť a pri zrejmých poškodeniach povrchu zásielky alebo tovaru, prípadne zjavného vnútorného poškodenia alebo straty obsahu alebo časti obsahu (ďalej len „zjavné vady“), tieto zjavné vady uplatniť vytknutím vady prepravcovi alebo obchodníkovi. O rozsahu zjavných vád musí byť ihneď spísaný zápis o škode. Zástupca prepravcu je povinný takýto zápis spísať. Ďalšia manipulácia s vadným tovarom musí byť vykonaná v súlade s pokynmi obchodníka. V prípade, ak objednávateľ bez zbytočného odkladu nevykoná zápis o rozsahu zjavných vád, alebo straty tovaru, v ktorom uvedie podrobný opis vady a jej rozsah, spôsob akým sa vada prejavila/prejavuje, ako sa tovar stratil, tak obchodník nezodpovedá za tieto zjavné vady tovaru.

b.   V prípade, ak tovar bude mať vady, je objednávateľ povinný podať obchodníkovi správu o zistených vadách bezodkladne po tom ako vadu zistil. Objednávateľ je povinný zistenú vadu riadne zdokumentovať.

c.    Objednávateľ má právo tovar (dielo) neprevziať, ak je na ňom viditeľné mechanické poškodenie zjavne spôsobené prepravou, alebo ak je tovar (dielo) neúplné.

d.   Záruka sa nevzťahuje na bežné opotrebenie tovaru (diela) spôsobené používaním.

e.    Obchodník nezodpovedá za vady tovaru, o ktorých objednávateľ v čase uzavretia zmluvy vedel alebo s prihliadnutím na okolnosti, za ktorých sa zmluva uzavrela, musel vedieť alebo v prípade, ak vady nezdokumentoval podľa písmena a. a b. tohto článku Reklamačného poriadku, ibaže sa vady týkajú vlastností tovaru, ktoré tovar mal mať podľa kúpnej zmluvy alebo zmluvy o dielo. 

f.    Vytknutie vady a zodpovednosť za vady nie je možné uplatniť na tovar poškodený neodbornou manipuláciou alebo montážou zo strany objednávateľa, prípadne tretích osôb, ktorým objednávateľ umožnil montáž alebo manipuláciu s tovarom s výnimkou osôb poverených obchodníkom. Rovnako nie je možné uplatniť vytknutie vady alebo zodpovednosť za vady v prípade, ak objednávateľ vykoná montáž alebo spracuje tovar sám alebo prostredníctvom tretích osôb a v dôsledku takejto neodbornej montáže alebo manipulácie vznikne na tovare vada.

g.    Obchodník nezodpovedá žiadnym spôsobom za stratu, poškodenie, zničenie alebo odcudzenie tovaru (diela) spôsobené, alebo vady tovaru (diela) vzniknuté, po prechode nebezpečenstva škody na objednávateľa okrem prípadu poskytnutej alebo dohodnutej záruky za akosť.

h.   Obchodník nezodpovedá žiadnym spôsobom za vady, ku ktorým došlo mechanickým poškodením tovaru (diela), prevádzkovaním tovaru v nevhodných podmienkach (chemicky agresívne, prašné, vlhké prostredie, v silnom magnetickom poli), zásahom do tovaru (diela) inou ako oprávnenou osobou obchodníka, alebo ktoré boli spôsobené živelnou pohromou alebo nesprávnym napájacím napätím.

i.     Vytknutie vady a práva z vád tovaru a vykonania diela uplatňuje bezodkladne objednávateľ písomne

u obchodníka. Objednávateľ je povinný kúpu tovaru alebo objednania diela preukázať všetkými dokladmi, ktoré obdržal od obchodníka vrátane potvrdenia objednávky, dodacieho listu a ďalšími súvisiacimi dokladmi, a ak ide o výrobok so zárukou aj potvrdeným záručným listom.

Objednávateľovi sa právo z vád tovaru alebo diela nemôže priznať, ak obchodníkovi nepodal správu o vadách tovaru bez zbytočného odkladu, po tom čo sa objednávateľ o nich dozvedel alebo po tom čo objednávateľ po vynaložení odbornej starostlivosti mal vady zistiť pri prehliadke tovaru alebo diela, ktorú je povinný uskutočniť.

j.     Uplatnenie vytknutia vady objednávateľom nie je možné začať v prípadoch, ak objednávateľ nepreukáže, že tovar zakúpil od obchodníka, tzn. nepredloží kópiu dodacieho listu, faktúru (prípadne inú formu daňového dokladu) a záručný list. alebo inak nepreukáže, že tovar zakúpil od obchodníka.

k.   Pri neopodstatnenom uplatnení vytknutia vady alebo uplatnenia zodpovednosti za vady zo strany objednávateľa, má obchodník právo požadovať od objednávateľa poplatok vo výške nákladov, ktoré vznikli obchodníkovi v súvislosti s týmto vytknutím vady, najmä náklady na dopravu, prácu technika, poškodenie tovaru, skladné a pod.

 

2.1. Zodpovednosť za vady a spotrebiteľ

a.      Obchodník vyhlasuje, že ním predávaný tovar a tovar s montážou má prezentované vlastnosti, akosť, spĺňa dohodnuté a všeobecné požiadavky, zodpovedá opisu, druhu, množstvu a kvalite -.

b.     Vady musí objednávateľ uplatniť u dodávateľa bez zbytočného odkladu. Objednávateľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady, len ak vytkol vadu najneskôr do 2 mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia 2 rokov od prevzatia tovaru. Ak Objednávateľ v tejto lehote nevytkne vadu, právo zanikne. Práva zo zodpovednosti za vady sa môže objednávateľ domáhať na súde, iba v prípade, ak vady vytkol najneskôr do 2 rokov- od prevzatia tovaru.

c.      Obchodník zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar pri prevzatí objednávateľom a za vady, ktoré vzniknú po prevzatí tovaru v záručnej dobe

(záruka).

d.      Obchodník zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou tovaru, ak bola montáž súčasťou zmluvy a bola vykonaná obchodníkom na jeho zodpovednosť v záručnej dobe (záruka).

e.      Ak sa vada na tovare alebo vykonanom diele prejaví do uplynutia záručnej doby, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mal tovar a dielo už v čase prevzatia objednávateľom. To neplatí, ak sa preukáže opak, alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou tovaru, diela alebo vady.

f.       Záručná doba je 2 roky a začína plynúť odo dňa prevzatia tovaru alebo prevzatia vykonania diela objednávateľom.

g.      Nároky zo zodpovednosti za vady sú:

a)      právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (§ 623 Občianskeho zákonníka), odstránenie ostatných vád tovaru, požadovať dodanie chýbajúceho tovaru,

b)     právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny (ceny za dielo), alebo

c)      právo od zmluvy odstúpiť (§ 624 Občianskeho zákonníka).

h.     Objednávateľ môže odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si obchodník nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, ibaže objednávateľ je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti. Objednávateľ zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností obchodníkom.

i.       Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady nevylučuje právo objednávateľa na náhradu škody, ktorá mu z vady vznikla.

 

j.       V prípade ak povaha diela neumožňuje jeho vrátenie alebo odovzdanie obchodníkovi sa objednávateľ nemôže domáhať vykonania náhradného diela. 

k.      Objednávateľ je oprávnený uplatniť vytknutie vady v ktorejkoľvek prevádzkarni obchodníka v záručnej dobe, a to najneskôr v posledný deň záručnej doby, teda vytknutie vady musí byť doručené či už priamo obchodníkovi na adrese sídla, alebo prevádzky obchodníka. Nepostačuje však, ak objednávateľ v posledný deň záručnej doby vytknutie vady odovzdá na prepravu prostredníctvom poštových služieb.

l.       Ak objednávateľ vytkol vadu poštovou zásielkou, ktorú obchodník odoprel prijať, zásielka sa považuje za doručenú v deň odopretia.

m.    Pri uplatnení vytknutia vady doručí objednávateľ obchodníkovi – tovar, ktorého vytknutie vady sa týka, vrátane kópie dodacieho listu, faktúru (prípadne inú formu daňového dokladu) a záručný list. Náklady prevzatia veci znáša predávajúci.

n.     Zodpovedný zamestnanec obchodníka je povinný pri uplatnení vytknutia vady objednávateľa - poučiť o jeho právach podľa ustanovenia § 621 a § 622 Občianskeho zákonníka (uvedené v písm. g. bodu 2.1 tohto Reklamačného poriadku).

o.     Obchodník je povinný pri uplatnení vytknutia vady objednávateľovi vydať písomné potvrdenie o vytknutí vady. Obchodník v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámenia o odstránení vady nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý obchodník nemôže ovplyvniť. Týmto potvrdením je kópia reklamačného protokolu.

p.     Obchodník je povinný vybaviť uplatnené vytknutie vady podľa možností ihneď, -, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia vytknutia vady. Lehota na vybavenie uplatneného vytknutia vady začína plynúť odo dňa prevzatia tovaru obchodníkom.

q.      Ak bolo objednávateľom uplatnené vytknutie vady, a vada tovaru bola spôsobená objednávateľom a to poškodením tovaru, nevhodným používaním, alebo nevhodnou manipuláciou, objednávateľ je povinný nahradiť obchodníkovi všetky náklady spojené s vybavením reklamácie.

r.       Obchodník vybaví vytknutie vady spôsobmi: opravou tovaru, ak je to technicky možné, výmenou tovaru, vrátením kúpnej ceny alebo odôvodneným zamietnutím.

s.      Objednávateľ má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou tovaru alebo opravou tovaru, ak sú vady odstrániteľné. Objednávateľ si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či

by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil objednávateľovi značné ťažkosti.

t.       Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil objednávateľovi značné ťažkosti.

u.      Obchodník opraví alebo vymení tovar v primeranej lehote po tom, čo objednávateľ vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí objednávateľovi s ohľadom na povahu tovaru a účel, na ktorý objednávateľ tovar požadoval.

v.      Obchodník dodá opravený tovar, ak sú vady opraviteľné alebo náhradnú vec objednávateľovi na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu objednávateľ dodal vadný tovar, ak sa strany nedohodnú inak. Ak objednávateľ neprevezme tovar v lehote 6 mesiacov odo dňa, kedy mal tovar prevziať, môže obchodník tovar predať. Ak ide o tovar väčšej hodnoty, obchodník objednávateľa o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci. Obchodník bezodkladne po predaji vyplatí objednávateľovi výťažok z predaja tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak objednávateľ uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej obchodníkom v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Obchodník môže vec na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré obchodník účelne vynaložil na úschovu veci, a nákladov, ktoré by obchodník musel nevyhnutne vynaložiť na jeho predaj.

w.    Pri odstránení vady výmenou tovaru nemá obchodník právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred jeho výmenou.

x.      Objednávateľ má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy (zmluvy o dielo) aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak

i.             obchodník tovar neopravil ani nevymenil,

ii.            obchodník tovar neopravil ani nevymenil z dôvodu, že objednávateľ neodovzdal tovar obchodníkovi,

iii.          predávajúci odmietol odstrániť vadu, z dôvodu, že oprava ani výmena neboli možné alebo si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil objednávateľovi značné ťažkosti,

iv.          tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene tovaru,

v.            vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo

vi.          obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre objednávateľa.

y.      Pri posudzovaní práva objednávateľa na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa bodu v. a vi. uvedeného v predchádzajúcom písm. tohto článku Reklamačného poriadku sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od objednávateľa objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť obchodníka odstrániť vadu.

z.      Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného tovaru a hodnoty, ktorú by tovar mal, ak by bol bez vád.

aa.   Objednávateľ nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa písm. bb. tohto článku Reklamačného poriadku, ak sa objednávateľ spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa objednávateľ spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie obchodník.

bb.  Ak sa zmluva týka kúpy viacerých tovarov, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnému tovaru. Vo vzťahu k ostatným tovarom môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatný tovar bez vadného tovaru.

cc.   Objednávateľ po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar obchodníkovi na náklady obchodníka.

dd.  Obchodník po odstúpení od zmluvy vráti objednávateľovi kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru obchodníkovi alebo po preukázaní, že objednávateľ zaslal tovar obchodníkovi, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.

ee.   Obchodník vráti kúpnu cenu objednávateľovi alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil objednávateľ pri zaplatení kúpnej ceny, ak objednávateľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša obchodník.

ff.     Obchodník nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred odstúpením od zmluvy. kk. Pokiaľ objednávateľ  nie je spokojný so spôsobom, ktorým obchodník vybavil uplatnené vytknutie vady alebo ak sa domnieva, že obchodník porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na obchodníka so žiadosťou o nápravu. Ak obchodník na žiadosť o nápravu podľa tohto odseku odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, objednávateľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov v znení neskorších predpisov. 

ll. Príslušným subjektom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov podľa predchádzajúceho odseku tohto článku Reklamačného poriadku s obchodníkom je Slovenská obchodná inšpekcia lebo iná oprávnená spotrebiteľská organizácia, zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov, vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na webovom sídle ministerstva na adrese https://www.economy.gov.sk/obchod/ochranaspotrebitela/alternativne-rieseniespotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektovalternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov1?csrt=591737335301775527). mm. Ak sú na alternatívne riešenie sporu podľa písm. kk. a ll. tohto článku Reklamačného poriadku príslušné viaceré subjekty, objednávateľ má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Objednávateľ môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke  http://ec.europa.eu/consumers/odr/. nn. -

oo. Ak obchodník odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi objednávateľovi. Ak objednávateľ znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť obchodníka za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a obchodník nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu; na opakované vytknutie vady sa § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka nevzťahuje. Náklady objednávateľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom  musí tento uplatniť u obchodníka najneskôr do 2 mesiacov, inak právo zanikne. pp. Právo zo zodpovednosti za vady tovaru, pre ktoré platí záručná doba zaniknú, ak sa neuplatnili- do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia záručnej doby.

 

2.2. Zodpovednosť za vady a právnická osoba

a.      Obchodník a objednávateľ – právnická osoba sa dohodli na vylúčení aplikácie ust. § 425 ods. 2 ako aj § 560 ods. 3 Obchodného zákonníka, to znamená, že obchodník zodpovedá len za také vady, ktoré má tovar, resp. dielo v čase prechodu nebezpečenstva škody na ňom. Povinnosti obchodníka vyplývajúce zo záruky za akosť tým nie sú dotknuté.

b.     Zodpovednosť za vady tovaru alebo diela objednávateľovi, ktorý nie je spotrebiteľom, sa spravuje ustanoveniami Obchodného zákonníka, s výnimkou osobitných dojednaní v Objednávke, ustanovení tohto článku tohto Reklamačného poriadku, ktoré majú prednosť pred dispozitívnymi ustanoveniami Obchodného zákonníka.

c.      Objednávateľ je povinný prezrieť tovar alebo dielo podľa možnosti čo najskôr po prechode nebezpečenstva škody na tovare (diele), pričom sa prihliadne na povahu tovaru (diela). Ak objednávateľ tovar (dielo) neprezrie alebo nezariadi, aby sa prezrel v čase prechodu nebezpečenstva škody na tovare (diele), môže uplatniť nároky z vád zistiteľných pri tejto prehliadke, len keď preukáže, že tieto vady mal tovar (dielo) už v čase prechodu nebezpečenstva škody na tovare (diele).

d.      Nároky zo zodpovednosti za vady sú:

a) ak je dodaním tovaru alebo vykonaním diela porušená zmluva nepodstatným spôsobom (teda v prípade, ak je vada odstrániteľná) (§ 437 ods. 1 Obchodného zákonníka) a sú splnené podmienky uvedené v tomto Reklamačnom poriadku, objednávateľ môže:

i.              požadovať dodanie chýbajúceho tovaru,  opravu a odstránenie ostatných vád tovaru, alebo

ii.            požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny (z ceny za dielo).

b) ak je dodaním tovaru s vadami porušená zmluva podstatným spôsobom (§ 345 ods. 2 Obchodného zákonníka), objednávateľ môže:

i.             požadovať odstránenie vád dodaním náhradného tovaru za vadný tovar, dodanie chýbajúceho tovaru a požadovať

odstránenie právnych vád, 

ii.            požadovať odstránenie vád opravou tovaru, ak sú vady opraviteľné, 

iii.          požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny

(ceny za dielo) alebo  iv.        odstúpiť od zmluvy.

e.      Voľba medzi nárokmi uvedenými v predchádzajúcom odseku objednávateľovi patrí, len ak ju oznámi obchodníkovi vo včas zaslanom oznámení vád alebo bez zbytočného odkladu po tomto oznámení. Uplatnený nárok nemôže objednávateľ meniť bez súhlasu obchodníka. V opačnom prípade má objednávateľ  nároky z vád tovaru ako pri nepodstatnom porušení zmluvy.

f.       Popri nárokoch upravených v ustanovení písm. d. písm. b.) tohto článku tohto Reklamačného poriadku má objednávateľ nárok na náhradu škody, ako aj na zmluvnú pokutu, ak táto bola v zmluve dojednaná.

g.      V prípade ak povaha diela neumožňuje jeho vrátenie alebo odovzdanie obchodníkov sa objednávateľ nemôže domáhať vykonania náhradného diela.

h.     Ak dodaním tovaru alebo vykonaním diela s vadami zmluva porušená nepodstatným spôsobom a objednávateľ požaduje odstránenie vád tovaru, nemôže pred uplynutím dodatočnej primeranej lehoty, ktorú je povinný poskytnúť na tento účel obchodníkovi, uplatniť iné nároky z vád tovaru, okrem nároku na náhradu škody a na zmluvnú pokutu, ibaže obchodník oznámi objednávateľovi, že nesplní svoje povinnosti v tejto lehote. Dokiaľ objednávateľ neurčí primeranú lehotu alebo neuplatní nárok na zľavu z kúpnej ceny (z ceny diela), môže obchodník oznámiť objednávateľovi, že vady odstráni v určitej lehote. Ak objednávateľ bez zbytočného odkladu po tom, čo dostal toto oznámenie, neoznámi obchodníkov svoj nesúhlas, má toto oznámenie účinok určenia vyššie uvedenej primeranej lehoty. Ak obchodník neodstráni vady tovaru v - stanovenej primeranej lehote, môže objednávateľ uplatniť nárok na zľavu z kúpnej ceny alebo od zmluvy odstúpiť, ak upozorní obchodníka na úmysel odstúpiť od zmluvy pri určení primeranej lehoty alebo v primeranej lehote pred odstúpením od zmluvy. Zvolený nárok nemôže objednávateľ bez súhlasu obchodníka meniť.

i.       Dokiaľ kupujúci neuplatní nárok na zľavu z kúpnej ceny alebo neodstúpi od zmluvy podľa vyššie uvedeného bodu, je obchodník povinný dodať chýbajúci tovar a odstrániť právne vady tovaru. Ostatné vady je povinný odstrániť podľa svojej voľby opravou tovaru alebo dodaním náhradného tovaru; zvoleným spôsobom odstránenia vád však nesmie spôsobiť objednávateľovi vynaloženie neprimeraných nákladov.

j.       Pri dodaní náhradného tovaru je obchodník oprávnený požadovať, aby mu na jeho náklady objednávateľ vrátil vymieňaný tovar v stave, v akom sa mu dodal.

k.      Nároky z vád tovaru sa nedotýkajú nároku na náhradu škody alebo na zmluvnú pokutu. Objednávateľ, ktorému vznikol nárok na zľavu z kúpnej ceny, nie je oprávnený požadovať náhradu zisku ušlého v dôsledku nedostatku vlastnosti tovaru, na ktorý sa zľava vzťahuje.

l.       Uspokojenie nárokov, ktoré možno dosiahnuť uplatnením niektorého z nárokov uvedených v písm. d. tohto článku Reklamačného poriadku, nemožno dosiahnuť uplatnením nároku z iného právneho dôvodu.

m.    Objednávateľ nemôže odstúpiť od zmluvy, ak vady včas neoznámil obchodníkovi. 

n.     Účinky odstúpenia od zmluvy nevzniknú alebo zaniknú, ak objednávateľ nemôže vrátiť tovar v stave, v akom ho dostal. To neplatí, ak nemožnosť vrátenia tovaru v stave tam uvedenom nie je spôsobená konaním alebo opomenutím objednávateľa, alebo ak k zmene stavu tovaru došlo v dôsledku prehliadky riadne vykonanej za účelom zistenia vád tovaru.

o.     Pri uplatnení vád tovaru (diela) objednávateľom, tento doručí obchodníkovi vadný tovar vrátane kópie dodacieho listu a faktúru (prípadne inú formu daňového dokladu) a  .

p.     Obchodník pri uplatnení vád tovaru vydá objednávateľovi potvrdenie. Týmto potvrdením je kópia reklamačného protokolu.

q.      Obchodník je povinný vybaviť reklamáciu, resp. odstrániť vady tovaru v primeranej lehote.

r.       Ak bola vada na tovare, alebo diele spôsobená objednávateľom a to poškodením tovaru, nevhodným používaním, alebo nevhodnou manipuláciou, objednávateľ je povinný nahradiť obchodníkovi všetky náklady spojené s vybavením reklamácie.

s.      Ak sa ukáže, že vady tovaru sú neopraviteľné alebo že s ich opravou by boli spojené neprimerané náklady, môže objednávateľ požadovať dodanie náhradného tovaru, ak o to obchodníka požiada bez zbytočného odkladu po tom, čo mu objednávateľ oznámil túto skutočnosť. Ak obchodník neodstráni vady tovaru v primeranej dodatočnej lehote alebo ak oznámi pred jej uplynutím, že vady neodstráni, môže objednávateľ odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny. Ak však objednávateľ neoznámi voľbu svojho nároku včas, má nároky z vád tovaru (diela) ako pri nepodstatnom porušení zmluvy (§ 436 ods. 2 a 3 Obchodného zákonníka).

t.       Právo objednávateľa z vád tovaru sa nemôže priznať v súdnom konaní, ak objednávateľ nepodá správu obchodníkovi o vadách tovaru bez zbytočného odkladu po tom, čo:

i.             objednávateľ vady zistil, 

ii.            objednávateľ pri vynaložení odbornej starostlivosti mal vady zistiť pri prehliadke, ktorú je povinný uskutočniť podľa písm. c. tohto článku - Reklamačného poriadku,

alebo 

iii.          sa vady mohli zistiť neskôr pri vynaložení odbornej starostlivosti, najneskôr však do 2 rokov od doby dodania tovaru, prípadne od dôjdenia tovaru (diela) do miesta určenia určeného v zmluve. Pri vadách, na ktoré sa vzťahuje záruka za akosť, platí namiesto tejto lehoty záručná doba.

u.      Na účinky podľa vyššie uvedeného bodu tohto článku Reklamačného poriadku sa prihliadne, len ak obchodník namietne v súdnom konaní, že objednávateľ nesplnil včas svoju povinnosť oznámiť vady tovaru. (§ 428 Obchodného zákonníka)

 

3     Zodpovednosť za akosť – záruka

a.    Obchodník preberá záruku za akosť len v prípade, ak vydá objednávateľovi osobitné písomné vyhlásenie, ktorým preberá záruku za akosť.  

b.   Zárukou za akosť tovaru preberá obchodník záväzok, že dodaný tovar bude po určitú dobu, spôsobilý na použitie na dohodnutý, inak obvyklý účel alebo že si zachová dohodnuté, inak obvyklé vlastnosti.

c.    Podmienkou uznania záväzku zo záruky za akosť je, aby bol uplatnený v záručnej dobe. V prípade poskytnutia záruky za akosť je obchodník povinný vydať objednávateľovi pri predaji riadne vyplnený a potvrdený záručný list, v ktorom sú určené podmienky a rozsah záruky.

d.    Zodpovednosť obchodníka za vady na ktoré sa vzťahuje záruka za akosť, nevzniká, ak tieto vady boli spôsobené po prechode nebezpečenstva škody na tovare vonkajšími udalosťami a nespôsobil ich obchodník alebo osoby, s ktorých pomocou obchodník plnil svoj záväzok. Obchodník v rámci záruky za akosť nezodpovedá za vady tovaru, ktorý bol najmä:

i.           poškodený mechanicky alebo inak, ak poškodenie nespôsobil obchodník alebo osoby, s ktorých pomocou obchodník plnil svoj záväzok,

ii.          používaný na iný účel než aký bol tovar určený,

iii.        nesprávne uložený alebo používaný v rozpore s usmerneniami obchodníka, prípadne v rozpore s obvyklým spôsobom užívania, 

iv.        vystavený vplyvu prírodných síl alebo živlov, alebo vyššou mocou.

e. Obchodník nezodpovedá za bežné opotrebenie tovaru a prípadné vady vzniknuté v jeho dôsledku.

 

4     Nebezpečenstvo škody na tovare

a. Nebezpečenstvo škody na tovare prechádza na objednávateľa v čase:

i.             keď prevezme tovar od obchodníka alebo

ii.            keď obchodník odovzdá tovar prvému dopravcovi alebo

iii.          keď neprevezme tovar od obchodníka včas, v čase keď mu obchodník umožní nakladať s tovarom a objednávateľ poruší zmluvu tým, že tovar neprevezme.

 

5     Ochrana osobných údajov a obchodné tajomstvo

a.      V súvislosti so legislatívou v oblasti ochrany osobných údajov - Nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (ďalej len „GDPR“) a implementáciou opatrení na zabezpečenie súladu spoločnosti EKODREN s. r. o., s GDPR ako aj so súvisiacimi príslušnými právnymi predpismi upravujúcimi ochranu osobných údajov (napr. zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhlášky Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky), všeobecnú informačnú povinnosť ohľadne ochrany osobných údajov, ktorú špecifikujeme v osobitnom súhlase dotknutej osoby so spracovaním osobných údajov ako aj vo VOP a v ďalších odsekoch tohto Reklamačného poriadku a tiež v Zásadách spracovania osobných údajov

(https://www.ekodren.sk/zasady-spracovaniaosobnych-udajov).

b.     V prípade, ak je objednávateľom fyzická osoba, potvrdzuje odoslaním objednávky, že má viac ako 18 rokov. 

c.      V prípade, ak je objednávateľom fyzická osoba, potvrdzuje odoslaním objednávky, vážny a slobodne daný, konkrétny, informovaný a jednoznačný prejav vôle dotknutej osoby vo forme vyhlásenia alebo jednoznačného potvrdzujúceho úkonu, ktorým dotknutá osoba vyjadruje súhlas so spracúvaním svojich osobných údajov.

      d.      Identifikačné údaje prevádzkovateľa a 6 Záverečné ustanovenie zodpovednej osoby: Prevádzkovateľom a. Tento Reklamačný poriadok nadobúda platnosť osobných údajov je spoločnosť EKODREN s. r. o., IČO: 56295898, so sídlom Nová 15, 902 03 Pezinok, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel Sro, vložka číslo: 178877/B, ktorá spracúva osobné údaje za podmienok uvedených nižšie. Spoločnosť EKODREN s.r.o. môže kontaktovať objednávateľ na: e-mailovú adresu info@ekodren.sk, telefónne číslo 033/640 1515.

      e.      Práva dotknutej osoby: 

      Dotknutá osoba má právo podať právo podať návrh na začatie konania na Úrad na            ochranu osobných údajov Slovenskej republiky, ak sa domnieva, že je priamo                      dotknutá na svojich právach ustanovených Nariadením GDPR alebo príslušnými                  právnymi predpismi.

      Dotknutá osoba má voči prevádzkovateľovi právo (i) požadovať prístup k osobným            údajom, (ii) na opravu osobných údajov, (iii) na výmaz osobných údajov, (iv) na                    obmedzenie spracúvania osobných údajov, (v) právo na prenosnosť osobných údajov,        (vi) právo namietať proti spracúvaniu osobných údajov a (vii) právo na                                  automatizované individuálne rozhodovanie vrátane profilovania (§ 21 až § 28 zákona č.        18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v           znení neskorších predpisov). Tieto práva si dotknutá osoba môže uplatniť                             kontaktovaním spoločnosti EKODREN s. r. o.,:

i. písomne zaslaním listu na adresu sídla spoločnosti s uvedením mena a priezviska zodpovednej osoby pod názvom spoločnosti,

ii. elektronicky zaslaním e-mailu na vyššie uvedenú e-mailovú adresu alebo

iii. telefonicky na vyššie uvedenom čísle.

Príslušné právne predpisy.

Príslušným právnym predpisom je najmä Nariadenie GDPR, aplikovateľný zákon o ochrane osobných údajov v účinnom znení a ostatné aplikovateľné všeobecne záväzné právne predpisy.

Prevádzkovateľ online www.ekodren.sk sa zaväzuje, že poskytnuté údaje budú použité výlučne za účelom uzatvorenia a plnenia zmluvy na základe VOP určených obchodníkom. Spracovávané údaje nebudú zverejnené, sprístupnené, ani poskytnuté tretej strane.

6 Záverečné ustanovenie

a. Tento Reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňa 01.01.2025.